Dag 9: Na regen komt ...

28 januari 2019 - Ninh Binh, Vietnam

Na de figuurlijkenregen van de afgelopen dagen, was er vandaag letterlijk zonneschijn. Yesss, gelijk de korte broek uit de tas gevist!

Eerst even een update over de lichamelijke status van deze kneus. De voet voelt iets beter aan en ik kan er steeds meer op staan. Nog niet helemaal lekker maar voelt goed genoeg om het ziekenhuis links te laten liggen en leuke dingen te gaan doen. De schaafwonden zijn mooi opgedroogd dus ook dat komt wel goed.

Op onze kamer lag ook Jeremy (België, 28 jaar) die met de motor net uit Laos kwam. We raakten aan de praat, vertelden over onze plannen en hij wilde wel mee. Voor ons heel fijn want dan hoefde ik niet te rijden en hoefde Marlies niemand achterop. Eerst nog een coconut-coffee gescoord, heel zoet maar wel erg lekker en een ontbijtje. Ook dat was niet heel gezond maar na al het vieze eten van gisteren verdienden we wel wat lekkers. Een soort van taco met groenteniets erin en banaan met een gefrituurd laagje eromheen. Heeeeeerlijk!

Aardappel en bananen-frituurdingen

Daarna scooter gescoord, geld gepind en gauw op weg gegaan. Eerst naar een groot park met allerlei interessante dingen, waaronder de Bai Dinh pagode. Eerst zijn we een andere kant op gelopen (ehm gestrompeld) naar een rij met boeddhabeelden, wensput en tempel in een grot. Allemaal heel leuk, maar kost veel tijd met een manke en we wilden nog meer doen die dag. Je kon ook een kaartje kopen voor een elektrisch karretje en zo hoefde ik minder te lopen; helemaal prima dus wij een kaartje gekocht. Bij het instappen bleek het karretje alleen naar de uitgang te gaan en werd er gezegd dat we naar de toren moesten lopen. Na een beetje zielig te hebben gekeken en mijn voet te laten zien aan de chauffeur wilde hij ons bijna voor de toren afzetten. Win!

Bao Thien TorenOp de toren!

Na daar te hebben rondgelopen zijn we nog naar het grote boeddha-beeld gelopen en met de lift in de toren omhoog geweest. Daarna weer gauw op de motor/scooter gestapt en naar Trang An gereden. Daar eerst nog even een hapje gegeten (heerlijke verse springrolls) en daarna in een bootje gestapt.

Met deze boottocht kwamen we langs de mooiste uitzichten, vaarden we door grotten, en bezochten we enkele pagodes en de nagebouwde set van de film King Kong uit 2017. Heel tof allemaal, maar vooral gewoon heerlijk genoten van een beetje kalm roeien op het water.

Pagode tijdens de boottourBootje varen!

Na de boottocht zijn we naar een lekker eettentje gegaan in Ninh Binh, want voor het donker binnen zijn is toch wel fijn. Heerlijk gegeten en daarna gauw naar het hostel terug voor een klein ijsje.

Bij het hostel bleek dat de bus ons niet om 9 uur kwam halen, maar rond half 8. Na het ijsje kwamen we terug en stond de bus er 5 minuten later. Gauw de tassen meegezeuld en hup een ”bedje” uitzoeken. Uiteindelijk lagen de bedjes best lekker, maar was het verder een grote bak ellende. Vieze dekentjes, warm en klef, beslagen ruimte van al het gehijg, overal troep en vet smal (heel leuk als je kreupel bent), en het stonk naar pies. Even filmpje afgekeken en om 10 uur gaan slapen want geen idee hoe laat we zouden aankomen. En dat was maar goed ook...

Nachtbus naar Phong Nha

1. Erna:
    28 januari 2019
    Fijn dat je kneuzerige voet wat beter gaat! Ik hoop dat je nog heerlijk zult genieten.
  2. Riet van Schie-Eichhorn:
    28 januari 2019
    Wat een aparte reis is dit en succes met je pootje, maar de zon is fijn erbij. liefs oma