Dag 34: Bootje varen op de Mekong Delta

22 februari 2019 - Cần Thơ, Vietnam

Vroeg opstaan voor een bus voelde als uitslapen, deze ochtend was het zo vroeg dat mensen van het stappen net in hun bed lagen. Om half 5 ging de wekker en ik was heel blij dat ik alles al had klaargelegd de avond van tevoren. Ontbijtje gekregen beneden en met een Vietnamese vrouw naar de haven gelopen. Het was nog helemaal donker op straat, maar toch was er best wat bedrijvigheid op straat en rondom de winkels.

Varen over de rivier met eerst de sterren boven ons en daarna de opgaande zon aan de linkerkant. Helemaal geen slechte manier om de dag te beginnen, heerlijk rustig en kalm. Voor de eerste “stop” konden we lekker blijven zitten want dat was de drijvende markt van Cai Rang, de grootste van de Mekong Delta. Allerlei fruit en groente-producenten leggen hun boot in het midden van de rivier stil om daar handel te drijven met vooral winkel en restaurant-eigenaren. Grappig om te zien dat ze hun handelswaar aan een lange vlaggenmast hangen zodat iedeeeen van een afstand kan zien welke producten ze verkopen.

Weer in de boot

Vervolgens naar een klein bedrijf wat noedels maakt, al werd langs de weg geadverteerd met “pizza noodles”. Waar ze in een andere fabriek een machine hadden en dus rechte plakken maakten, werd het beslag hier met de hand in cirkels op een hete plaat gegoten en gebakken. Na zo’n 20 seconden was het baksel klaar en konden ze verplaatst worden naar van kokosboombladeren geweven matten. De noedels die ik gisteravond heb gegeten worden op deze manier gemaakt, vond ze zelf een beetje te taai maar op zich wel oke. Het beslag maken ze van tapiocameel en laten ze fermenteren, mmm jummie.

Marktwaar

Ondertussen is de zon opgekomen en begint het lekker warm te worden. Gelukkig krijgen we een leuk rijsthoedje ofwel de nón lá (bladhoed) om onze hoofden koel te houden en nek niet te verbranden. Ideaal hoofddeksel maar ik denk dat mensen toch raar opkijken als ik er in Nederland mee ga rondfietsen...

Hoedje gescoord!Fruit van de dag: “milk fruit” ofwel sterappel

Vervolgens naar een kleiner marktje met zeven bootjes waar de lokale mensen, maar volgens mij vooral toeristen, fruit en groente kunnen kopen. Helemaal volgestopt met allemaal fruit door ons vrouwtje, echt heel lekker. Mango, ananas en wat ze hier “milk fruit” noemen en wij wel sterappel. Daarna nog wat rondgevaren door alle smalle kanaaltjes, geluncht (of ontbijten want het was 9 uur), harig vriendje gevonden en waren we om 11 uur terug in de haven.

Lunch of ontbijt?Cutie (1)Cutie (2)

Naar het hostel gestrompeld en daar geslapen tot één uur want het was toch wel vermoeiend. In de stad rondgelopen maar er is hier echt helemaal niks te beleven. Gauw weg hier dus en gelijk busticket geboekt voor morgen. Ook nog koffie gedronken op het terras om de hoek van het hostel en daar erg gelachen met wat lokale mannen. Ze probeerden telefoons te verkopen, maar zaten vooral thee te drinken en met mij te sjanzen. Ook al kan ik dan geen Vietnamees en zij geen Engels, met wat handgebaren kan je toch best een gezellig gesprek voeren.

Koffiedate

Daarna in het hostel vast mijn tas ingepakt en vroeg gegeten bij hetzelfde restaurant als gisteren. Eten was er snel en was goed, plus ik had geen zin om te gaan zoeken. In het hostel kreeg ik twee nieuwe roomies uit Frankrijk. Snel slapen want morgen weer een vol programma!

All by myself...

1. Riet van Schie-Eichhorn:
    22 februari 2019
    geweldig die vaartocht op een rivier met een voor ons bekende naam uit de oorlogstijd.