Dag 33: Heet heet heet

21 februari 2019 - Cần Thơ, Vietnam

Ongeveer iedere twee uur wakker geworden vannacht, echt genieten. Eerst van dronken mensen die terug naar hun kamer gingen, later van anderen die de zonsopgang gingen bekijken met een tour. Daarna schrok ik iedere keer wakker denkend dat het bijna tijd was om eruit te gaan. Gelukkig vandaag de hele dag in een bus hangen, dus dat scheelt.

Samen met Joe ontbeten want hij gaat ook vertrekken, met de motor dan. Legde hij tijdens het ontbijt al zijn geld op tafel en natuurlijk waaide het grootste geldbriefje weg. Gelukkig kon hij omlopen en hem terughalen want de 500.000 dong is ongeveer €20,- en dat is hier zo’n 5 overnachtingen of 12 keer avondeten. Dubbel ontbeten met pannenkoeken, fruit, yoghurt en koffie want het is maar weer zien wat ik onderweg kan krijgen...

Wachten op de bus

De bus was zoals gewoonlijk weer wat later dus ik kon heerlijk in de schroeiende zon wachten. Mmmm. Genieten. De bus was wel weer lekker koel met airco, en omdat het een slaapbus is (lekker overdag slapen haha) kan je ook nog liggen. Hij stopte wel achterlijk vaak maar dat was denk ik vanwege de chauffeur die wilde roken. Ruim op tijd in Ho Chi Minh City (Saigon) namelijk om één uur in plaats van twee uur, wat lekker klote is want mijn volgende bus gaat pas om drie uur.

Een broodje gescoord en dat had ik beter niet kunnen doen. Het was al warm op dat station en het broodje was belegd met brandende stukjes hel kwam ik na enkele happen achter. Zweten, half huilen en mijn mond proberen te koelen met ijskoffie. Halverwege opgegeven want er was nergens iets van melk/yoghurt en zo iets pittigs heb ik nog nooit gehad. Au.

Helse broodjesBoosdoener

Op het busstation om iets over tweeën maar gaan rondkijken waar de volgende bus stond, want er staan er ongeveer tachtig. Rondgevraagd, of eigenlijk vooral mijn ticket laten zien want Engels is moeilijk, en bij de ticket office geeindigd. Terminal 7 en vanaf daar zag ik de bus staan. Kind kan de was doen. :)

Zo’n ligbus is echt wel luxe hier. Ik betaal voor deze tweede rit 120.000, wat omgerekend €4,80 is. Daarvoor krijg ik een ritje van 3,5 uur (120 kilometer), ligbedje, flesje water en nat handdoekje. Koopje denk ik zo. Ben er inmiddels wel achter waar je het beste bustickets kan kopen want ze proberen je heel logisch zo veel mogelijk geld af te troggelen.

Ze stoppen altijd een aantal keer, ligt er maar net aan hoe lang de rit is. Nu dus ook een stop en opeens is de bus weg. Samen met een Portugese jongen en Vietnamees meisje achtergelaten, oeps. Ik herkende haar omdat ze naast mij ligt in de bus en fijn ook want zij kon nagaan waar onze bus was. Met behulp van Google Translate hoorden we dat de bus gewassen werd. Heel belangrijk. We kregen heel lief wat te drinken van haar en gelukkig kwam de bus even later terug. De buschauffeur had ook gemerkt dat er minder mensen in zaten, vermoedelijk ook door de vriendin van de Portugees die wél nog in de bus zat. Haha.

Rond zes uur kwamen we aan in Can Tho en daar met de gratis shuttlebus naar de stad. Hostel gevonden, tour geboekt voor morgen en even gauw wat te eten geregeld. De stad trekt mij niet erg aan, heel modern en groots met weinig karakter. Wel een supermarkt tegenover het hostel, dus even wat appeltjes en drinken gekocht voor morgen. Daarna slapen want ik zei eerder “vroeg slapen want vroeg op”, maar dat is uitslapen bij de tijden van morgenochtend...