Dag 10: Natte voeten, donkere grotten en een bijzondere tafel

28 januari 2019 - Phong Nha, Vietnam

Opeens schrokken Marlies en ik wakker van een vaag herhalend geluid in de bus. Bleek dat de chauffeur ons probeerde wakker te maken want we waren in Phong Nha. En het was 03:15... Oeps.

Daar sta je dan...

Je word hier dan zo met je spullen op de straat gezet en dan rijd de bus gewoon weg. Daar stonden we dan met ons net wakkere hoofd in een wildvreemde stad om kwart over drie ‘s nachts. Het hostel kregen we niet te pakken en omdat we voor een ander hostel stonden zijn we daar maar verder gaan slapen. Als je om 6 uur aan komt kan je nog ergens gaan ontbijten en klaar, maar nu wilden we toch nog een paar uurtjes slaap pakken.

Hup het hostel in met onze zooi en gauw een bed in. Dit was by far het meest gore hostel waar ik ooit ben geweest, wat een ellendige tent. De bedden waren smoezelig, de wc pot zat vol bruine vegen, het stonk naar pies, overal stof en dan kwamen er ook nog om de haverklap mensen door onze kamer heenbanjeren voor de wc. Ver-schrik-ke-lijk.

Vies hostel

Het ontbijt wat we kregen bij het café wat erbij hoorde maakte een deel goed. Broodje met ei, kopje thee, banaantje en een heerlijk vers annanas-sapje. Wel hebben we niet de prijs van 100.000 VND (€4) per persoon betaald maar slechts 150.000 (€6) voor twee personen (eerst 100.000 totaal geprobeerd maar dat was te weinig). Die man was daar niet blij mee, maar het was echt niet meer waard.

Hup naar het echte hostel, en wauw dat was even iets heel anders. De gevel alleen al straalde luxe uit en binnen is het supervrolijk aangekleed. Inchecken kon nog niet om 9 uur, maar wel kregen we een schone handdoek om lekker te douchen. Het is dat springen een beetje lastig gaat, maar anders had ik hier staan springen en dansen. De doucheruimte ziet er uit als een tropische spa en is echt heerlijk na zo’n nacht.

Spa dagje in het hostel 🙌🏼

Helemaal opgefrist zijn we een scooter gaan zoeken. Ja we gaan het weer proberen, je kan hier toch vrij weinig doen zonder je per scooter te verplaatsen. Lekker bij Marlies achterop en rustig aan gereden naar de eerste activiteit van de dag: de Dark Cave.

Phong Nha staat bekend om haar grottenstelsels en hier kan je dan ook de grootste en derde grootste grotten ter wereld vinden. De Dark Cave is een grot waar je met een tokkelbaan heen gaat, vervolgens in zwemt en dan een lekker modderbad kan nemen. Alleen badkleding en geen schoenen, dus het pootje goed ingetaped en gewoon rustig aan doen. Eenmaal binnen ook een keer de lampen uitgedaan en dan is het ook echt goed donker. De modder is schijnbaar goed voor je huid dus iedereen heeft zichzelf lekker ondergekliederd. Nog een vleermuis zien vliegen en daarna lekker terug. Nog klein stukje kanoën en de avonturenbrug (klimparcours) maar even overgeslagen. :)

Daarna door naar de Paradise Cave ofwel de Thiên Đường grot. Toeristen kunnen slechts 1 kilometer van het in totaal 31 kilometer lange stelsel bekijken, maar ook dat is al indrukwekkend. Het grootste stuk is 72 meter hoog en 150 meter breed. Echt gigantisch.

Teruglopen vanaf de grot

Na dit bezoek zijn we met een aantal andere reizigers samen teruggereden naar de Easy Tiger. Daar bleek een groepje naar hetzelfde restaurant te willen als wij, dus zijn we met een groepje van 6 mensen gaan barbecuen. Je krijgt dan een stenen barbecuetje op tafel en een bord vlees/vega en kan heerlijk zelf je gang gaan. Superlekker en gezellig. De tafel was helemaal leuk want dat was een boot met een plexiglas plaat als tafel, maar in de boot zwommen allerlei leuke visjes.

Barbecue op tafel

De avond was niet heel spannend. Er zou live muziek zijn, maar het bleef rustig en stil. Op zich was ik aardig gesloopt van het lopen vandaag, dus ik was er niet heel rouwig om. Zo slepen met die voet en focussen op waar je loopt kost toch wel wat energie, dus we zijn lekker om 11 uur naar bed gegaan.

1. Riet van Schie-Eichhorn:
    29 januari 2019
    Wat een verademing die goede douche. Genieten weer vandaag.
  2. Karen:
    29 januari 2019
    je maakt heel wat mee zo. LEUK!