Dag 15: Cham Island

3 februari 2019 - Chàm Islands, Vietnam

Het is zo bizar om te bedenken dat ik hier twee weken geleden aan kwam met geen enkel idee over wat mij te wachten zou staan. Ik had vanalles gelezen, een grove planning gemaakt en aan ervaren reizigers om tips gevraagd, maar het ervaren is toch anders (en zo veel leuker). Ik geniet met volle teugen van de mensen, omgeving, reisgenootjes, leuke dingen en alle lieve reacties op mijn verhalen. Leuk om te lezen dat iedereen ook lekker meegeniet :)

Bootticket naar Cham Island

Vandaag dus om half 7 opgestaan want om half 8 gaat de boot naar Cham Island, een eilandje voor de kust van Hoi An. Schijnt heel mooi te zijn en kan je met een dagtocht heen, maar zelf het eiland verkennen is schijnbaar beter had ik gelezen. Lekket afgezet voor het bootticket want ze zijn er wel eerlijk in dat toeristen meer moeten betalen, het zij zo (voor ons was het €10 en voor Vietnamezen €2). Het was het waard want de boottocht was stiekem hilarisch. Met een speedboot 30 minuten over de wilde zee rausen was prachtig. Niet iedereen vond het vliegen en stuiteren grappig, een meisje zat helemaal ineengedoken in haar stoel.

Ontbijten als een local

Eenmaal op het eiland even onbeten (als een echte local met rijst) en een homestay gevonden in de buurt van de haven, en daarna het eiland verkend. Of nouja een poging gedaan tot. Op internet staat dat je hier een scooter kan huren, maar wij konden niets vinden en moesten dus lopen. Ook geen tour of boottocht te vinden, dus dat is een beetje jammer. Stukje gelopen naar een strand wat erg mooi zou zijn, en wauw dat was het. Er zaten twee andere mensen en verder hadden we het hagelwitte strand en de azuurblauwe zee voor onszelf. En een aap. Die zijn minder grappig en deze bleef ons een paar minuten volgen. Uiteindelijk een stukje verder gelopen en daar zaten we veilig (geen zin in rabies of andere grappen).

Uren hebben we op het strand gelegen, gelezen en gezwommen. Niks te horen of zien, niemand anders om ons heen. Het was fantastisch.

Strand 1: Bai Xep

Wel even bezoek gehad van de familie geit haha. Die lopen ook lekker over het strand op zoek naar wat verse blaadjes. Je komt hier sowieso veel geiten en koeien langs de wegen tegen, en van een overrennende kip, kat, aap  of hond moet je ook niet schrikken. Na een stukje lopen kwamen we op een ander mooi strand uit met palmbomen en strandstoelen. Daar nog lekker genoten van het laaste zonnetje en terug naar het hostel gegaan.

Helemaal goed hier!

Douchen na een dag strand is denk ik een van de allerfijnste dingen. Ook al hadden ze geen warm water daar, ik was helemaal blij. En met een kleurtje! :) Gegeten bij de homestay en nog wat gepraat met de eigenaresse, wederom via Google Translate want Engels is nog best lastig voor ze. Ze gaat dus eens per 5 weken naar het vasteland en verder hebben ze daar alles wat ze nodig hebben.

Uiteindelijk boven nog wat gelezen en ben ik in slaap gevallen met een boek in mijn handen. Beter kan niet :)