Dag 14: Eten, eten en nog meer eten

2 februari 2019 - Hoi An, Vietnam

Uitslapen tot kwart voor tien hadden we wel verdiend vonden we. Gauw even wat aandoen en ontbijt gescoord in het hostel, want dat kan tot tien uur. Normaal heb je een keuzemenu, hier kan je gewoon opscheppen tot je vol zit. Pannenkoekjes, gebakken eieren, brood, verschillende soorten fruit en jam, sapjes, water, koffie.

Vervolgens veel te veel tijd verspild met het boeken van bustickets voor Marlies, ze zijn soms zo traag hier. Niks aan te doen helaas. Maar ook wat anders leuks geboekt voor vanmiddag: een kookles. Voor die begon konden we mooi nog wat rondfietsen buiten Hoi An en hebben een lekker sapje gedronken onderweg.

Sapje erbij!

Om half 3 werden we opgehaald bij het hostel voor de kookles, en gingen we eerst naar de markt om wat te leren over de producten die ze gebruiken. Heel leuk om van een local te horen hoe al het fruit heet, want hier liggen dingen die ik nog nooit heb gezien. Ook wat uitleg over Nieuwjaar en de gebruiken die daarbij horen. Zo zie je veel andere kleuren fruit (rode ananas) omdat ze 5 verschillende soorten moeten offeren, envelopjes met allerlei opdrukken waar ze geld in doen en aan kinderen geven en allerlei soorten offeringen voor de voorvaderen (hout, rijst, bloemen). Dat offeren doen ze ook met Nieuwjaar (Tet) en dan zijn het meestal gerechten met rijst, varkensvlees, vis, garnalen, groenten en plakrijst. Deze worden dan geofferd en er word gebeden, na een halfuur halen ze het eten weg, warmen het op en eten het dan met de familie op. Toch zijn er ook allerlei verschillende gebruiken in alle steden, zo gebruiken ze in Hanoi meer roze bloemen en hier in Hoi An geel en oranje. Maar ook is het eten in het noorden pittiger en in het zuiden zoeter.

Groente en fruitDe overdekte markt

Vervolgens gingen we met een boot naar de volgende locatie: de kokosnootboten. Dit zijn ronde bootjes gevlochten van de bladeren van kokosbomen, een speciaal soort want deze groeien in het water. Er staan hier hele bossen in een laag water van 1 meter diep en die worden voor vanalles gebruikt: eten, dakbedekking, versiering, boten, brandhout, offerhoutjes, etc. Natuurlijk kregen we een mooi rijsthoedje (nón lá) op om ons tegen de zon te beschermen.

KokosnootbootjesHoedje!

Eenmaal bij de kookschool begonnen we met de papaya-salade en vervolgens de vulling voor de springrolls (soort loempia’s). Daarna alles gefrituurd in zonnebloemolie, andere olie gebruiken ze niet, en daarna konden we onze eerste creaties proeven. Mmmmm.

Mmmm eerste creaties

We hadden ook al wat voorbereidingen gedaan voor de vis, maar ook gingen we beginnen aan de rijstpannenkoeken. Ook heel makkelijk en superlekker. Wat groenten en rijst erbij, en ook nog een bordje met schelpen gemaakt door de kok zelf. We zaten aardig vol, maar op zich hadden we niet geluncht dus dat kwam goed uit. :)

Hard aan het werkKoken met stokjes

Na afloop kregen we de recepten mee en werden we naar het hostel gebracht. Daar zou met een kwartier de ”springroll” les beginnen, en aangezien we toch al lekker aan het kokkerellen waren zijn we er lekker bij gaan zitten. Geleerd wat er in moet maar ook hoe je ze eigenlijk moet eten. Een springroll of loempia moet je dus nogmaals in een rijstvel rollen met wat sla erbij zodat de maaltijd in balans is (warm/koud, yin en yang). Het zal allemaal wel, belangrijk is dat het lekker en gezellig was.

Springrolls maken

Daarna gauw omgekleed en de stad in gegaan voor wat drankjes. De jongens gevonden en die begonnen gelijk over een leuke uitdaging met een ei. ”Als je hem met een hand kapot kan knijpen dan krijg je €10”. Ik ken dat soort grappen en dan zit je straks onder dus wij vonden het wel prima. “Nee het lukt niet vanwege de vorm, kijk maar ik knijp nu heel hard...“ PATS. En wie zat er onder het ei... Natuurlijk, ik. Gelukkig was hun hostel om de hoek en kon ik mijn shirt uitspoelen. Leuk dat soort grappen... :)

Het volgende goede idee was Jenga spelen terwijl iedereen aan de wodka zat, tot ze ons eruit gooiden vanwege de herrie. Dus hup, naar de eetkramen en de volgende bar. Lekker gekletst en gedanst en om een uur of half 2 vonden Marlies en ik het mooi geweest. Morgen om half 7 opstaan voor het volgende avontuur!

1. Roger:
    2 februari 2019
    Dat rijsthoedje staat je leuk !
  2. Riet van Schie-Eichhorn:
    2 februari 2019
    We kijken uit naar een vietnameese maaltijd.haha.
    Genieters zijn jullie!
  3. Frits:
    2 februari 2019
    Ik ben het helemaal met Roger eens 😉. Verder leuk om iedere ochtend over je belevenissen te lezen en zo wat meer van Vietnam te zien. Blijf schrijven en genieten van je vakantie!
  4. Erna:
    2 februari 2019
    App maar wanneer we gaan koken. Sowieso interesse in de recepten🤗