Dag 5: Schip ahoy!

23 januari 2019 - Ha Long Bay, Vietnam

De rustige avond had iedereen goed gedaan, en gelukkig maar want om 7 uur ging de wekker. Snel douchen en ontbijten want om 8 uur werden we opgepikt voor de boottocht in Ha Long Bay. Samen met nog zo’n 25 mensen zaten we op een tweedeksboot die langs 3 locaties zou varen. Achterop het bovendek waren mooie ligbedden die wij vrij snel claimden. Met een zonntje wat af en toe door de wolken scheen was het daar goed toeven.

Op het dek relaxen

Bij de eerste stop konden we ruim een uur gebruik maken van de kanoes om de omgeving en grotten te verkennen. Sjoerd en Callum, Marlies en ik, en Liam en een onbekend meisje stapten in de kanoes en “vamos!”

Op de kant zagen we soms wat aapjes, de grotten waren gangen waardoor je weer in andere stukken uit kwam en het water was kraakhelder. We hebben het zo slecht hier. :)

Kanoën

Terug bij de viskwekerij/kanoeverhuur bleeft de boot even liggen en kregen we een lekkere lunch geserveerd. Op zijn Vietnamees natuulijk en dat betekent rijst, spring rolls, groente (gekookte groente en sla/kool) en vlees/vis/vega (kip, gefrituurde vis, tofu, omelet, pinda’s met suiker). Met een volle maag moet je niet gaan zwemmen zeggen ze. Een maal raden wat de volgende stop was...

De boot lag een tijdje stil zodat wij eraf konden springen om te zwemmen. Wij is hier Sjoerd en ik want de rest vond het te koud. Dat was het ook, maar het viel behoorlijk mee en wanneer kan je nou van een boot springen in zulk mooi water?

Ten slotte naar de laatste stop: Monkey Island, met natuurlijk aapjes. Nu zijn aapjes in Azië niet heel schuw en behoorlijk brutaal, en dus ook hier. Op het strand kwamen ze je al tegemoet en wisten precies waar wat te halen viel. Wij gingen echter eerst gauw de berg op want daar kon je het hele eiland zien. De klim was fantastisch met superscherpe punten rots, gekke gaten of treden voor grip en alles bijna recht omhoog. Boven natuurlijk wat goede foto’s van de groep gemaakt, want morgen gaan we al weer uit elkaar.

On top!Complete crew voor het laatst

Beneden bij het strand heb ik wat schelpen gezocht. Er lag ook heel veel aangespoeld koraal maar dat krijg ik niet langs de douane vrees ik, dus heb ik het bij schelpjes gehouden. Daarna terug naar de boot en met een kwartiertje waren we weer in Cat Ba City.

Schelpen en koraal

Volgens de tourgids kregen we korting en gratis bier bij restaurant Oasis, dus weer daar gegeten. Was niet helemaal waar bleek later, maar kregen het toch voor elkaar. Ook sloten er een Nederlands en Canadees  meisje aan bij het eten en we spraken af om na een klein rustmomentje samen te gaan stappen.

En zo geschiedde. Weer een avond vol met happy hour, gratis bier, duizend ballonnen lachgas (razend populair in alle clubs), dansen en gezelligheid. Vanwege het vroege eten moest er nog een avondsnack gehaald worden in de vorm van een Bahn My (stokbroodje met warm beleg) of pannenkoek met banaan/nutella bij een van de vele straatverkopers. De clubs gingen dicht en wij dus ook maar. Beter ook want morgen vertrekken Marlies en ik om 9 uur naar Hanoi om daarna door te gaan naar de rijstvelden van Mai Chau. Zin in!

Zonsondergang in de haven van Cat Ba

1. Roger:
    24 januari 2019
    Je bent nog geen week in Vietnam en je hebt nu al zoveel dingen gedaan. Gaaf !!
  2. Riet van Schie-Eichhorn:
    wat een belevenissen
  3. Erna:
    24 januari 2019
    Enorm wat je al gezien en meegemaakt hebt.