Dag 12: Luxepaardjes

31 januari 2019 - Hue, Vietnam

Waarom we het een goed idee vonden km ons vervoer zo vroeg te laten komen wist ik even niet toen de wekker om 10 voor 7 gIng. Gauw aangekleed, spullen gepakt en ontbijt gegeten in het hostel en daarna naar ons vervoer voor de dag: een privé-auto. Wie het breed heeft laat het breed hangen haha. Eigenlijk was het gewoon dat de bustour vol zat en deze optie eigenlijk niet eens veel duurder was, voor slechts €19 werden we 85 km heen en teruggereden.

Na een korte stop bij de brug die de oude grens tussen Noord en Zuid Vietnam aangeeft gingen we door naar ons hoofddoel: de Vinh Moc tunnels. Eenmaal daar bleef de chauffeur wachten en hadden wij rustig de tijd om rond te kijken. Dat begon met een film waarim werd uitgelegd over het hoe en wat rondom de tunnels. Deze zijn dus vooral gebruikt om de lokale bevolking veilig te stellen in de jaren 60 tegen de bomaanvallen van de Amerikanen. Alles is met de hand uitgehakt en gegraven, en dat is best bizar aangezien het vele kilometers lang is.

Na de film konden we zelf ervaren hoe die families geleefd hebben. Nu zijn wij iets langer dan de gemiddelde Vietnamees en konden wij niet rechtop staan, maar ook voor deze mensen was het niet heel ruim. Het tunnelstelsel heeft drie lagen die dienden als strategische ruimtes, woonruimtes en opslagruimtes en liggen op verschillende diepten (10-15-30 meter).

TunnelstelselMunitie

Put

Aan alles was gedacht: slaapruimtes, ziekenhuis, school, gezamenlijke ruimtes waar ook werd opgetreden, een ingenieus afvoersysteem voor de rook van kookvuurtjes zodat de vijand ze niet zou ontdekken, uitgangen die naar beneden liepen zodat er geen overstroming kwam, en ingangen op specifieke plekken zodat er voldoende lucht binnen komt. Heel indrukwekkend en bijzonder om te zien en doorheen te lopen. De tunnels bij Ho Chi Minh City (Saigon) zijn veel bekender en drukker bezocht, maar deze zijn ook echt het bezoeken waard.

Vervolgens door onze chauffeur afgezet in de oude citadel van Hué om daar de rest van de middag te spenderen. Heel mooi oud stuk met allerlei soorten gebouwen, en vooral mooi nu met alle bloemen die speciaal voor Nieuwjaar zijn neergezet. Heerlijk rondgelopen in de zon en genoten van al het moois.

Lampionnen in HuéCitadel in Hué

Na afloop terug in het hostel met een aantal mensen afgesproken om samen te eten. De eigenaresse van het hostel raadde ons een restaurant aan met lokale specialiteiten. Superlekker gegeten en daarna gewoon terug naar het hostel en nog wat nagepraat. Daarna het bedje in gedoken want morgen iets heel gaafs gepland... :)

Bedje

1. Riet van Schie-Eichhorn:
    31 januari 2019
    Verrassende dag geweest met mooie foto's en een goed bed zo te zien. Ben benieuwd naar morgen???
  2. Opa:
    1 februari 2019
    Aan je stralende gezicht te zien, geniet je volop. Ik geniet van je reisblog. Doe je wel voorzichtig? we zien je graag weer heelhuids terug. Opa